Wydane
przez Grannę CVlizacje autorstwa Jana
Zalewskiego z przykuwającymi wzrok ilustracjami Piotra Sochy to doskonała
propozycja na miłe spędzenie czasu w gronie rodziny lub znajomych. Dzięki
ciekawej koncepcji i niezbyt skomplikowanym zasadom gra powinna przypaść do
gustu nie tylko zapalonym graczom.
Jako
władcy swoich plemion gracze gromadzą surowce (jedzenie, drewno i kamień), by
wymieniać je potem na przeróżne wynalazki. Jaki przyświeca temu cel? Oczywiście
osiągnięcie pełni szczęśliwości, czyli zdobycie jak największej liczby PeZetów
- Punktów Zadowolenia.
Rozgrywka
toczy się przez trzy epoki, z których każda składa się z trzech tur. Na każdą
turę składają się cztery fazy: rozkazów, akcji, rozwoju i porządkowania. W
pierwszej fazie gracze zagrywają karty rozkazów z identycznych talii: jedną
odkrytą, drugą zakrytą. Cała sztuka polega na tym, by przewidywać ruchy
przeciwników, ponieważ rozkazy przynoszą różne efekty w zależności od tego, ilu
graczy je wybrało (najlepsze, jeśli dwóch; gdy za dużo osób wybierze ten sam
rozkaz w danej turze, rozkaz traci moc!). Karty rozkazów (takie jak zbieractwo,
łowiectwo czy... kradziejstwo lub nieróbstwo) pozwalają graczom zdobywać
surowce, które w kolejnej fazie - fazie rozwoju - będzie można wymienić na
karty pomysłów. Karty pomysłów to nie tylko takie wynalazki jak proch, koło czy
internet, lecz także postawy życiowe (np. egoizm, optymizm), nowe poglądy (np.
postmodernizm, feminizm) i rewolucyjne posunięcia, takie jak oswojenie
kota czy psa. Karty pomysłów budują tożsamość naszej cywilizacji, ale
zwiększają również możliwości zdobywania dodatkowych PeZetów. Ostatnia faza to
przekazanie następnemu graczowi hełmu wodza, który jako pierwszy w danej turze
wykłada karty rozkazów i zdobywa karty pomysłów. Na samym początku gry hełm
otrzymuje ten gracz, który jako ostatni trzymał w ręku dowolne narzędzie. Po
upływie trzech epok gracze sumują zdobyte PeZety, a władca najszczęśliwszego
plemienia zostaje zwycięzcą rozgrywki.
Bardzo
estetyczne wykonanie i podejście do tematu budowania cywilizacji z
przymrużeniem oka to niewątpliwe atuty tej gry. Nawet jeśli CVlizacje nie wszystkich wciągną swoją
akcją, na pewno dostarczą wiele powodów do śmiechu - a przecież celem gry jest
zadowolenie :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz