czwartek, 24 marca 2016

Napisz życiorys plemienia: CVlizacje



Wydane przez Grannę CVlizacje autorstwa Jana Zalewskiego z przykuwającymi wzrok ilustracjami Piotra Sochy to doskonała propozycja na miłe spędzenie czasu w gronie rodziny lub znajomych. Dzięki ciekawej koncepcji i niezbyt skomplikowanym zasadom gra powinna przypaść do gustu nie tylko zapalonym graczom.

Jako władcy swoich plemion gracze gromadzą surowce (jedzenie, drewno i kamień), by wymieniać je potem na przeróżne wynalazki. Jaki przyświeca temu cel? Oczywiście osiągnięcie pełni szczęśliwości, czyli zdobycie jak największej liczby PeZetów - Punktów Zadowolenia.

Rozgrywka toczy się przez trzy epoki, z których każda składa się z trzech tur. Na każdą turę składają się cztery fazy: rozkazów, akcji, rozwoju i porządkowania. W pierwszej fazie gracze zagrywają karty rozkazów z identycznych talii: jedną odkrytą, drugą zakrytą. Cała sztuka polega na tym, by przewidywać ruchy przeciwników, ponieważ rozkazy przynoszą różne efekty w zależności od tego, ilu graczy je wybrało (najlepsze, jeśli dwóch; gdy za dużo osób wybierze ten sam rozkaz w danej turze, rozkaz traci moc!). Karty rozkazów (takie jak zbieractwo, łowiectwo czy... kradziejstwo lub nieróbstwo) pozwalają graczom zdobywać surowce, które w kolejnej fazie - fazie rozwoju - będzie można wymienić na karty pomysłów. Karty pomysłów to nie tylko takie wynalazki jak proch, koło czy internet, lecz także postawy życiowe (np. egoizm, optymizm), nowe poglądy (np. postmodernizm, feminizm) i rewolucyjne posunięcia, takie jak oswojenie kota czy psa. Karty pomysłów budują tożsamość naszej cywilizacji, ale zwiększają również możliwości zdobywania dodatkowych PeZetów. Ostatnia faza to przekazanie następnemu graczowi hełmu wodza, który jako pierwszy w danej turze wykłada karty rozkazów i zdobywa karty pomysłów. Na samym początku gry hełm otrzymuje ten gracz, który jako ostatni trzymał w ręku dowolne narzędzie. Po upływie trzech epok gracze sumują zdobyte PeZety, a władca najszczęśliwszego plemienia zostaje zwycięzcą rozgrywki. 



Bardzo estetyczne wykonanie i podejście do tematu budowania cywilizacji z przymrużeniem oka to niewątpliwe atuty tej gry. Nawet jeśli CVlizacje nie wszystkich wciągną swoją akcją, na pewno dostarczą wiele powodów do śmiechu - a przecież celem gry jest zadowolenie :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz